Verdensmesterskaber i badminton

Verdensmesterskaberne i badminton er en af de mest prestigefyldte globale turneringer inden for sporten. Det afholdes hvert år i et nyt værtsland og sanktioneres af Badminton World Federation.

Der er fem turneringer - herresingle, damesingle, herre- og damedouble samt mixeddouble. De spillere, der er højest rangeret i hver af disse kategorier, vinder titlen som verdensmester.

Badminton er en sport

Badminton er en olympisk sport, og den spilles af to spillere (singler) eller fire spillere (double). Det er en racketsport, der kræver kondition, smidighed, hurtighed, hastighed, styrke og koordination.

Det er også en teknisk sport, der kræver god hånd-øje-koordination. Det er et hurtigt spil, der kræver hurtige reflekser og evnen til at skifte retning hurtigt.

For at spille badminton skal man bruge en ketcher, som er ligesom en tennisraket, men meget lettere, og en shuttlecock, som er en lille fugl lavet af 16 gåsefjer.

Shuttlecocken flyver gennem luften med høj hastighed, men den bliver derefter slæbt på fjerene, hvilket bremser den. Den kan slås med en række forskellige slag, men de fleste spilles med forhånd eller baghånd.

Saina Nehwal er den nuværende verdensmester i damesingle
Saina Nehwal, født den 17. marts 1990, er en indisk badmintonspiller. Hun blev introduceret til sporten af sine forældre, Harvir Singh Nehwal og Usha Rani Nehwal, som begge er tidligere badmintonspillere på statsniveau i Indien.

Hun har vundet flere nationale titler i single og double ved sub-junior-, junior- og senior-nationalerne i badminton. Hun har også vundet flere internationale turneringer på forskellige niveauer.

Hun har vundet 4 Super Series-titler i karrieren, herunder Singapore Open 2010, Switzerland Open 2011, Thailand Open Grand Prix 2010, Indonesian Open Super Series 2012 og Denmark Open 2012. Hun blev også nummer to ved OL i London 2012.

Kidambi Srikanth er den nuværende verdensmester i herresingle

Kidambi Srikanth har skrevet sig ind i historiebøgerne ved at blive den første indiske spiller til at nå finalen i verdensmesterskabet i herresingle. Han blev også den første indiske shuttler til at vinde en sølvmedalje ved BWF-verdensmesterskaberne.

Han har også vundet to Super Series-titler i Danmark, Frankrig, Indonesien og Australien. Kun fire spillere i badmintons historie har opnået denne bedrift: Lee Chong Wei, Lin Dan, Chen Long og Kidambi Srikanth.

Han er en meget talentfuld spiller, der har skabt sin egen stil i sit spil. Han har en stor evne til at tjene point ved at skabe angrebsmuligheder.

Lee Chong Wei er den nuværende verdensmester i herredouble

Lee Chong Wei er en badmintonspiller i verdensklasse af malaysisk oprindelse. Han har en meget succesfuld karriere i badminton og betragtes som en af de største sportsfolk, der nogensinde har levet.

Han er gift med den tidligere badmintonspiller Wong Mew Choo, og de har to børn, Kingston og Terrence. De blev gift den 9. november 2012.

I 2012 deltog han ved de olympiske sommerlege og nåede finalen, hvor han blev besejret af Chen Long fra Kina i tre sæt.

Efter OL vandt han ikke nogen turneringer. Han blev slået ud i første runde af Denmark Open og blev slået ud af French Open og Hong Kong Open.

På trods af sin inkonsekvens lykkedes det ham at vinde Super Series Masters Finals i december 2018. Han har indtil videre vundet 12 titler, og han er den eneste spiller, der har haft alle fire titler siden 2016.

Rudy Hartano er den nuværende verdensmester i singler for mænd

Rudy Hartano er en af de største badmintonspillere nogensinde. Han er en legende i den indonesiske badmintonhistorie med en karriere, der kun overgås af Taufik Hiyadat.

Han vandt otte All England-mesterskaber i herresingle og var også verdensmester i 1980. Han var også medvirkende til det indonesiske holds niårige dominans i Thomas Cup, hvor han vandt fire titler i træk.

Han var et aktivt barn, der dyrkede en lang række sportsgrene som fodbold, volleyball og skøjteløb. Til sidst forelskede han sig i badminton og valgte det som karriere.