FIFA-organisationer

FIFA er det internationale styrende organ for fodbold (foreningsfodbold, futsal og strandfodbold) og e-fodbold. Det blev grundlagt i 1904 og overvåger konkurrencen mellem 211 nationale forbund.

Forbundet har hovedkvarter i Zürich, Schweiz, og er oprettet i henhold til schweizisk lov. Dens øverste organ er FIFA-kongressen, der består af en repræsentant fra hvert nationalt forbund.

Det styrende organ

Federation international de football association (FIFA; fransk for "international foreningsfodbold") er en international sportsorganisation, der styrer de globale fodboldkonkurrencer. Dens hovedkvarter ligger i Zürich i Schweiz.

FIFA er en nonprofitorganisation, der årligt indsamler milliarder af dollars fra forskellige fodboldbegivenheder som f.eks. VM og VM-turneringer. Den genererer også en stor mængde intellektuel ejendomsværdi, herunder fortjeneste på merchandising.

FIFA blev grundlagt i 1904 og fører tilsyn med internationale konkurrencer blandt sine nationale medlemsforbund og seks regionale forbund, som styrer spillet på forskellige kontinenter. De fleste nationale forbund kvalificerer sig til FIFA-konkurrencer ved at være medlem af både det styrende organ og deres regionale forbund.

FIFA's præsident vælges hvert fjerde år af medlemsorganisationerne. Han eller hun er formand for eksekutivkomitéen og handler på vegne af organet på ordinære og ekstraordinære kongresser.

Konføderationerne

Forskellige fodboldforbund er tilknyttet FIFA og er organiseret sammen i kontinentale konføderationer. Disse konføderationer organiserer nationale og klubkonkurrencer for deres medlemmer og fører også tilsyn med de internationale regler og bestemmelser for foreningsfodbold.

De seks største FIFA-organisationer er Asian Football Confederation (AFC), CONMEBOL, Det Europæiske Fodboldforbund (UEFA), North American and Central America Football Confederation (CONCACAF), African Football Confederation (CAF) og Oceania Football Confederation (OFC). Nogle af disse konføderationer har deres egne regionale turneringer.

Desuden har UEFA et europamesterskab, som afholdes hvert fjerde år. Andre konføderationer deltager i andre turneringer såsom Mundialito eller Artemio Franchi Trophy.

Confederations Cup er en årlig international turnering i foreningsfodbold, hvor indehaverne af hvert af de seks FIFA-konføderationsmesterskaber, VM-holderen og værtsnationen deltager. Den afholdes hvert fjerde år fra 2006.

Turneringerne

Fodbold er en af de mest populære sportsgrene i verden med mere end 150 millioner registrerede sportsudøvere og milliarder af mennesker, der ser sporten på tv. FIFA's turneringer giver de bedste landshold mulighed for at vinde global hæder.

VM er FIFA's mest prestigefyldte turnering, der afholdes hvert fjerde år. Turneringen følges af millioner af fans over hele verden og genererer en betydelig indtægt for FIFA.

For at være vært for VM skal et land vinde et bud ved at opfylde en række kriterier. Disse kriterier omfatter en risikovurdering, som undersøger landets infrastruktur, og en teknisk evalueringsrapport, som undersøger andre aspekter (f.eks. omkostninger, forventede indtægter fra tv-transmissioner og billetter osv.)

Som nonprofitorganisation investerer FIFA størstedelen af sin indtjening tilbage i udviklingen af fodbold og selve VM i fodbold. FIFA tjener også penge gennem salg af licenser og tv-rettigheder til fodboldbegivenheder som f.eks. VM.

Den filantropiske virksomhed

Filantropi er en måde at hjælpe andre på og forbedre verden på. Folk har givet til velgørenhed i tusindvis af år. Det kan være af forskellige årsager, herunder venlighed og omsorg for det fælles bedste.

Ved at bruge en kontekstfokuseret tilgang til filantropi kan virksomheder få hjælp til at maksimere deres effekt. Ved at knytte virksomheders filantropi til forretningsstrategien og udnytte deres særlige aktiver og ekspertise kan virksomheder skabe social værdi hurtigere og mere effektivt, end de ville gøre ved at yde individuelle bidrag.

På mange måder er kontekstfokuseret filantropi en radikal afvigelse fra den nuværende praksis. Det kræver en mere stringent tilgang end den, som virksomheder normalt anvender i dag, hvor alle forretningsenheder spiller en central rolle i identificeringen af områder for kontekstuelle investeringer.

Det kræver også en disciplineret proces for at tilpasse virksomhedens overordnede filantropiske indsats til virksomhedens forretningsstrategier og -aktiviteter. Kun ved systematisk at forbedre sin sociale og økonomiske indvirkning gennem en kontekstfokuseret tilgang vil en virksomhed være i stand til at gøre sine filantropiske bidrag virkelig strategiske, så den kan opnå maksimal værdi for sine aktionærer.